Facebook Pixel
МЕНЮ
БЪРЗИ ВРЪЗКИ

Растителен или животински протеин да изберете?

18/08/2023 144 0 коментари
Растителен или животински протеин да изберете?

Искате да промените драстично начина си на живот? Да подобрите представянето си във фитнеса или да започнете пътя към своето по-добро Аз? Началото винаги е трудно, но ако комбинирате активността си с балансирано хранене и правилните хранителни добавки, ще останете поразени от резултатите!

Протеините са необходими за много процеси в тялото – клетъчни, структурни, за имунната система и растежа.  Затова е от съществено значение да се консумира достатъчно количество на дневна база.  Може да ги получите от различни храни и източници.

В интернет пространството можете да откриете различни твърдения – че няма значение какъв е източникът на протеина или, че единият вид е по-добър от другия.

Къде се крие истината? В тази статия, ние от Nutrafit, ще направим сравнение между животински и растителен протеин. И ще оставим Вие да прецените кой от двата вида  отговаря най-добре на Вашия начин на живот и навици.

Съдържание на аминокиселини.

Както вече знаете, протеините са изградени от аминокиселини. Човешкото тяло има нужда от 20 различни вида аминокиселини, за да изгради протеините. То може да произведе само час от тях – 12 на брой, а другите 9  трябва да си ги набави от външни източници – с храната, която консумира.

Източниците на протеини могат да варират значително и най-голямата разлика между тях е съдържанието на аминокиселини. Животинските са познати като пълноценни, което означава, че съдържат всичките  9 основни аминокиселини, които са необходими на организма.

Разбира се, има и растителни протеини, които също са пълноценни – грах, елда, киноа, соя. Много други растителни източници са непълноценни, защото съдържат само някои от необходимите 9 аминокиселини.

Това означава, че растителните храни като боб, фъстъци и пшеница са богати на общ протеин, но им липсва една или повече от незаменимите аминокиселини. Все пак, това не пречи да комбинирате растителните храни, за да задоволите всички нужди на тялото си.

В днешно време на пазара може да откриете и различни хранителни добавки, които са специално разработени, за да Ви осигуряват всички необходими вещества.

Ако сте вегани или вегетарианци, Ви препоръчваме при закупуване на добавки да обръщате внимание на съдържанието им. Уверете се, че избирате продукт, който да отговаря на специфичните Ви нужди.

Кои източници са богати на протеин?

На пазара ще откриете голямо разнообразие от различни животински и растителни храни. Ако тренирате с определена цел, е необходимо да сте наясно кои от тях са богати на протеин.

Богатите източници на животински протеин са – яйца, риба и морски дарове, чисто месо, птици, млечни продукти – прясно и кисело мляко, сирене и други. Можем да кажем, че в тях се съдържат и други важни хранителни вещества като витамин В12, желязо.

Интересен факт е, че желязото, което се съдържа в месото, се усвоява много по-лесно от това в растителните храни. Някои животински протеини са по-малко хранителни от други. Например хот-догът има високо съдържание на нездравословни мазнини и натрий и не се препоръчва за спортисти и активно трениращи.

Богатите на растителни протеини източници са – варива, ядки, соеви продукти като тофу, темпе и едамаме, елда, киноа, див ориз, пшеница, хранителна мая, чиа, конопени семена, спирулина и други.

Както вече споменахме, някои от тях съдържат всичките 9 аминокиселини, докато други имат само част от тях. Въпреки това е възможно да получите всичко необходимо от изцяло растителна диета. Консумирането на разнообразни храни е препоръчително за професионални спортисти и хора, които тренират активно.

Растителни и животински протеин

Какви са предимствата на растителния протеин?

Диетите на растителна основа се препоръчват, когато имате проблеми с кръвното налягане, сърдечни или хронични заболявания, пречещи при обработката на животински протеин. Те са идеални и за вегани и вегетарианци.

Според някои проучвания растителният протеин спомага за регулиране на теглото, нивото на холестерол, кръвната захар и намалява значително риска от инсулт и сърдечни заболявания.

Въпреки това видът и качеството на храната са от голямо значение! Няма да постигнете желаните резултати във фитнеса, ако консумирате пържени зеленчуци или храни с високо съдържание на нездравословни мазнини.

Диетите, богати на пълноценни хранителни вещества и качествени добавки, ще Ви помогнат да подобрите постиженията във фитнеса!

Растителният протеин ще Ви помогне да:

  • Изградите мускулна маса.
  • Да се възстановите след тренировка.
  • Увеличите енергията и силата си.
  • Намалите болката и възпаленията в мускулите.

Освен това, в него се съдържат по-малко калории в сравнение с животинските.

Какви са предимствата на животинския протеин?

Животинските протеини също имат много положителни ефекти върху здравето. Например много лекари препоръчват да консумирате повече риба, когато имате проблем със сърцето и холестерола. Професионалните треньори залагат на този вид протеин, когато целта Ви е да увеличите чистата мускулна маса и да не я загубите, ако спрете да тренирате за определен период  от време.

Той е богат източник на хранителни съставки – витамини, минерали, желязо, В12, цинк. Те подпомагат енергийния метаболизъм и поддържат общата функция на организма. В сравнение с растителния, той има по-висока биологична стойност, защото е по-лесно усвояем.

Протеините от животински произход често са по-наситени и помагат за контролиране на апетита и поддържане на здравословно тегло.

Той ще Ви помогне и за:

  • Увеличаване на силата и енергията.
  • Възстановяване след тренировка.
  • Предотвратяване на мускулни крампи и болка.

Кой от двата вида да изберете?

Можем да заключим, че и двата вида имат редица ползи за трениращите. Затова, когато се насочвате към определена хранителна добавка, е важно да си отговорите на няколко въпроса:

  • Какви са Вашите цели? – може би искате да свалите тегло, да се подготвите за състезание и да увеличите мускулната си маса или да започнете да тренирате.
  • Каква е Вашето здравословно състояние? – някои хора имат алергии, непоносимости и не могат да обработват определен вид протеини. Важно е да се съобразите и имате ли хронични и здравословни проблеми. В тези случаи е добре да се консултирате със специалист при избора на протеин.
  • Каква е Вашата форма и постигнати резултати до момента? – настоящите килограми,  ръст  и  изградени мускули също са от значение?

С това ще завършим тази статия!  Нядяваме се да сме  Ви били от полза! Не се колебайте да се свържете с нас на телефон:  0887 203 205, ако се нуждаете от професионален съвет.

Напишете коментар

Предупреждение: Името на коментара трябва да е между 3 и 25 знака!
Предупреждение: Невалиден email!
Предупреждение: Текстът на коментара трябва да е между 25 и 1000 знака!